Progresīvu betona un asfalta tehnoloģiju un materiālu izstrādē zinātnieki sadarbosies ar industriju
Svinīgi parakstot sadarbības memorandu ar Rīgas Tehnisko universitāti (RTU), VSIA «Latvijas Valsts ceļi», Latvijas Betona savienība un biedrība «Latvijas ceļu būvētājs» palīdzēs RTU attīstīt tirgus vajadzībām atbilstošus progresīvas un ilgtspējīgas betona un asfalta tehnoloģijas un materiālus.
Inovācijas tiks attīstītas vērienīgajā Šveices – Latvijas sadarbības programmas «Lietišķā pētniecība» projektā LACHMAT, ko īsteno RTU sadarbībā ar Šveices Federālo materiālu zinātnes un tehnoloģiju laboratoriju (Empa).
Sadarbības memorandu paraksta VSIA «Latvijas Valsts ceļi» Autoceļu kompetences centra Pētniecības vadības un attīstības daļas vadītājs Jānis Barbars, Latvijas Betona savienības valdes priekšsēdētājs un SIA «Primekss» tehnoloģiju direktors Rolands Cepurītis, kā arī savienības valdes loceklis un SIA «Schwenk Latvija» Materiālu kvalitātes un produktu tehnoloģijas daļas vadītājs Jānis Zāle, kā ar biedrības «Latvijas ceļu būvētājs» izpilddirektore Monta Berga. Parakstot memorandu, viņi piekrīt darboties projekta konsultatīvajā padomē, kas rūpēsies par pētniecības rezultātu atbilstību nozares vajadzībām. Viņi dalīsies zināšanās un vērsīs uzmanību uz aktuālām asfalta un betona nozares problēmām, ieteiks, kā saskaņot pētniecību ar nozares prioritātēm, regulāri tiekoties, atbalstīs ar dažādām konsultācijām, veicinās saziņu starp akadēmisko un uzņēmējdarbības vidi.
«Mums ir ļoti svarīgi, lai pētījumu rezultāti nonāk industrijā, tāpēc esmu priecīgs redzēt industrijas iesaisti,» atzīst Šveices atbalsta biroja Latvijā, Lietuvā un Igaunijā direktors Kristofs Liehti (Christoph Liechti). Viņš uzsver, ka Šveices – Latvijas sadarbības programma nav tikai finansiāls atbalsts, tās uzmanības centrā ir partnerība un sadarbība, kurā attīstās nozīmīgi pētījumi un top vairāk zinātnisko publikāciju. Jo, kā norāda K. Liehti, «kad izcili prāti sadarbojas, notiek lieliskas lietas.» «Šis projekts patiesi ir par sadarbību, jo tajā sadarbojas divi izcili partneri – Empa un RTU,» turpina Šveices atbalsta biroja Latvijā, Lietuvā un Igaunijā direktors, īpaši izceļot Empa bitumena materiālu grupas vadītāja Mārtiņa Zaumaņa ieguldījumu projektā un novērtējot RTU zinātnisko izcilību un inovācijas, kas viņu patīkami pārsteidz. Viņš arī cer, projektā aktīvi iesaistīsies jaunie zinātnieki, kuri mainīs Latvijas nākotni.
Arī RTU rektors Tālis Juhna uzsver šī pētījuma nozīmību tautsaimniecības attīstībā un cer, ka zinātniskās izstrādnes pēc iespējas ātrāk pārtaps produktos, ko izmantosim ik dienu. Civilās un ceļu būves materiāli attīstās, iestrādājot jaunus materiālus, mainot izejvielu attiecības, var būtiski mainīt arī materiālu ilgtspēju un drošību. Samazinot naftas izcelsmes produktu izmantošanu un vairāk izmantojot vietējas izejvielas, Latvija zināmā mērā arī kļūs neatkarīgāka, norāda rektors. Tas ir nozīmīgi laikā, kad Eiropa ir apzinājusies nepieciešamību nodrošināt tehnoloģiskā cikla neatkarību, viņš piebilst, atsaucoties uz Francijas prezidentu Emanuelu Makronu. «Eiropas valstīm ir svarīgi nodrošināt jebkuras tehnoloģijas ražošanas ciklu no izejmateriāliem līdz produkcijai pašu spēkiem. Šajā procesā neatsverama loma ir zinātniekiem. LACHMAT tieši saskan ar RTU prioritātēm, tostarp, stiprināt starptautisko sadarbību, un tiek īstenots jomās, kurās RTU ir liela kompetence un zinātniskie sasniegumi, – materiālzinātne, ceļu un betona tehnoloģijas. Šis projekts sadarbībā ar Šveici ļaus veicināt zinātnisko ekselenci un savā ziņā stiprināt arī Latvijas neatkarību,» pārliecināts RTU rektors.
Būvmateriālu un jo īpaši betona materiālu ražošana un eksports ir ļoti spēcīga Latvijas tautsaimniecības joma, pauž Latvijas Betona savienības valdes priekšsēdētājs un SIA «Primekss» tehnoloģiju direktors Rolands Cepurītis. Viņš norāda, ka šis potenciāls ir jāizmanto. «Tāpēc man ir liels prieks par projektu, kura mērķis ir nodarboties ar lietišķo pētniecību, kas nozīmē, ka tai jārezultējas projektos, ko mēs varētu eksportēt. Eksports ir vienīgais veids, kā Latvijai kļūt bagātākai,» viņš saka, paužot gandarījumu, ka projekta īstenošanā tiks iesaistīta arī industrija. Latvijas Betona savienība ir pagodināta iesaistīties projekta konsultatīvajā padomē, jo tā jau daudzus gadus darbojas kā tilts starp akadēmiju un industriju.
Arī VSIA «Latvijas Valsts ceļi» Autoceļu kompetences centra Pētniecības vadības un attīstības daļas vadītājs Jānis Barbars ir priecīgs par industrijas iesaisti – projekts būs platforma, kurā nozare varēs strādāt kopā ar zinātniekiem, lai risinātu būtiskus klimata pārmaiņu, aprites un ceļu infrastruktūras ilgtspējas izaicinājumus. Īpaši viņš novērtē, ka projektā tiks iesaistīti četri doktoranti un trīs pēcdoktoranti, jo tas nozīmē, ka tiks radītas zināšanas vismaz septiņās jaunās vai šobrīd vēl mazattīstītās jomās.
Projekts LACHMAT tiks īstenots līdz 2029. gadam, RTU zinātniekiem no dažādām fakultātēm gan cieši sadarbojoties savā starpā, gan ar Empa pētniekiem. Sadarbībā tiks pilnveidotas un tirgum tuvinātas tehnoloģijas ceļu seguma atkārtotai izmantošanai un bioloģiskas izcelsmes piedevu pievienošanai asfalta izstrādē, padarot ceļu būves industriju videi draudzīgāku, īpaši augstas veiktspējas uzsmidzināma betona attīstībai, kas ļaus pagarināt tiltu kalpošanas laika, samazinot rekonstrukcijas nepieciešamību. Turpināsies arī ceļa segumā iestrādājamu sensoru tehnoloģiju izstrāde, lai ar datu palīdzību varētu gan izsekot izmaiņām seguma stāvoklī un ceļu satiksmē notiekošajam, gan sekmēt ceļu pielāgošanos klimata pārmaiņām. Savukārt, lai veicinātu 3D drukāta betona ilgtspēju, zinātnieki attīstīs betona maisījumus, izmantojot vietējas izcelsmes minerālus.
Lai ieinteresētu jauniešus, īpaši meitenes, projektā paredzētas aktivitātes arī skolēnu un studentu iesaistei, piemēram, skolēniem ik gadu būs iespēja piedalīties konkursā un saņemt stipendiju zinātniski pētnieciskā darba izstrādei. Savukārt studenti, doktoranti un pēcdoktoranti varēs doties uz Šveici, lai, strādājot līdzās ar starptautiski atzītiem Empa zinātniekiem un mācībspēkiem, pārņemtu labāko pieredzi, pilnveidotu prasmes un izpratni par jaunākajām zinātniskajām un tehnoloģiskajām zināšanām, kā arī plašāku ieskatu starptautiskajā zinātniskajā sadarbībā. Jau šobrīd ir izsludinātas četras valsts budžeta finansētas vakances doktorantiem būvniecības un transporta inženierijas, kā arī būvmateriālu un būvtehnoloģiju jomā.
Programma «Lietišķā pētniecība» ir daļa no Šveices ieguldījuma ES dalībvalstīs, lai veicinātu zinātnisko izcilību, inovācijas un ekonomisko attīstību. Tajā Latvijas zinātnes un pētniecības attīstībai kopumā pieejami 12,3 milj. eiro, nodrošinot iespējas īstenot nozīmīgus projektus, radīt inovācijas un stiprināt starptautisko sadarbību.


























Lasi vēl


